Başlıktaki kulis, hem kişileri hem de raporları kapsıyor.
Beştepe’deki bayram trafiğini merak ettiğim için konuştuğum kim varsa, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın bayram süresince Marmaris’te inzivaya çekildiğini ve yaprak kımıldamadığını söylüyordu.
Artık Ortadoğu’da savaşı ve diplomasiyi konuştuğumuz günlerden geçiyoruz ve Erdoğan da sürekli masasının ucunda telefon görüşmeleri mesaisinde.
Hemen öncesinde ise hareketlilik başlamıştı. Cumhurbaşkanı’na hem yeni anketler hem de bakanlıkların performans ölçümleri sunulmuştu.
Eski bakanlardan kimileri Beştepe’ye sık sık uğramaya başlamış, adı daha önce kimi bakanlıklar için geçse de tercih edilmeyenlerde aynı yolu izlemişti.
İsrail-iran hattı kabinedeki revizyon dahil birçok meseleyi bir süre öteleyebilir.
Aldığım geri dönüşler birkaç koltuğun değişmesinin kesinlik kazandığını ama süresini öngöremediklerini belirtiyor.
MHP’nin itiraz etmeyeceği kimi isimler potada, Güneydoğu milletvekilleri yeniden “süreç özelinde” listede.
Yakında isimleri konuşacağız.
KÖŞENİN GÖZÜ
Tarih: 13 Haziran gecesi.
Mahan Air’in IRM050 sefer sayılı uçağının hareketini dünya genelinde milyonlar canlı takip etti.
İsrail’in cuma günü erken saatlerde İran’a saldırmasıyla başlayan kriz havaya da yansımış ve bu iki ülkenin yanı sıra Irak, Suriye ve Ürdün’ün hava sahası da ticari uçuşlara kapatılmıştı.
Biz de o bölgeye uçuşları bitirmiştik. Ulaştırma Bakanı Abdulkadir Uraloğlu THY başta olmak üzere tüm Türk şirketlerin uçuşları iptal ettiğini duyurmuştu.
Ama iki ülkenin de bombardımana devam ettiği cumayı cumartesiye bağlayan gece tek bir ticari uçuş ezber bozdu...
Bir uçak Tahran’a doğru yol almayı sürdürdü. Batı’nın yaptırımı altındaki İran havayolu şirketi Mahan Air’in IRM50 sefer sayılı yolcu uçağı, cuma akşamı Tayland’ın başkenti Bangkok’tan kalktı ve gece milyonların gözetiminde takip edilerek sabahın erken saatlerinde Tahran’daki İmam Humeyni Havalimanı’na indi.
Peki uçak gerçekten yolcu mu taşıyordu?
Mahan Air’in tartışmalı geçmişi haberlerde çok az alıntılandı. Savaşın büyük bombardıman hali ve çarpıcı görüntüleri bu konuyu çok erken unutturdu.
İran’ın ilk özel havayolu firmalarından biri olan bu firma 1992’den beri havada. İran içinde etkin ama asıl Orta Doğu genelinde baskın. Çin, Hindistan ve Avrupa’ya tarifeli seferleri de mevcut.
Gerçi son dönemlerde bölge harici uçuşlarda epey sorun yaşamış.
2011’de ABD Hazinesi tarafından, Kudüs Gücü’ne lojistik destek sağladığı gerekçesiyle kara listeye alınmış. Kudüs Gücü, İran Devrim Muhafızları Ordusu’nun dış harekatlardan sorumlu özel birimi. En ünlü komutanınu hatırlayacaksınız; Kasım Süleymani 2020’de ABD tarafından öldürülmüştü.
Havayolu firmasının Kudüs Gücü ile yakın ilişkili olduğu ve hâlâ Lübnan ve Suriye’ye silah ve personel taşıdığı suçlamaları mevcut. 2019 ve 2020 arasında ise Almanya, Fransa, İtalya ve İspanya’da yasaklanan Mahan Air, 2024’te bu kez Rusya’ya silah taşımakla suçlanarak yeniden ambargoyla karşılaşmıştı.
Bu uçuşun tüm tehlikelere rağmen göze alınması, bir savaş operasyonu olarak da yorumlanabilir. Belki de uçaktaki yolcular sıradan değildi... Ya da taşınanlar yolcu bile değildi...
İsrail’in sivil ayırt etmeksizin gerçekleştirdiği saldırılara karşı “göze alınan” bir girişim olduğu kesin.
KÖŞENİN SÖZÜ
“Her kuş, kendi kanadının rüzgarıdır.” - Anonim.