AA-Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Başkanvekili İbrahim Güllü, sadakat kartlarıyla ilgili önemli uyarılarda bulundu. Güllü, bu kartların firmalar ve bankalar tarafından müşterilerini kaybetmemek ve alışverişi teşvik etmek amacıyla verildiğini hatırlattı.
Market, akaryakıt, giyim ve ulaşım gibi birçok alanda kullanılabilen sadakat kartlarında ödül veya indirim sağlandığını belirten Güllü, “Firmaların, tüketicilerin kazandığı para puanları yıl sonunda sıfırlaması ya da geçerliliğini sonlandırıcı uygulamalarını bilmeyen tüketiciler mağdur olmaktadır. Tüketiciler, mağdur olmamak için kartlarındaki para puanları kontrol ederek, devretmeyen puanlarını yılın son gününü beklemeden ihtiyaçları kapsamında kullanmalıdır” dedi.

BİLGİLENDİRME YAPILMADIYSA SİLİNEMEYECEK!
Güllü, bazı firmaların yıl sonu gelmeden para puanların kullanılması konusunda müşterilerini uyardığını, ancak birçok firmanın bu bilgilendirmeyi yapmadığını ifade etti. Konuyla ilgili olarak şunları kaydetti:
“Bazı firmalar, tüketicilerini hem mağdur etmemek hem de alışverişe teşvik etmek için kısa mesaj ya da e-posta yoluyla bilgilendirme yapıyor. Para puanlar, miller ya da alışveriş imkanı sağlayan puanlar silinecek diye yapılan ihbarlar geçerli değildir. Borçlar Kanunu’na göre alacakla ilgili haklar 10 yıl boyunca geçerlidir. Dolayısıyla önceden ilan edilmemişse yani tüketici o kampanyaya girerken o kartı kullanırken ‘şu tarihte istifade edemezsen hakların silinecektir’ şeklinde bildirilmemişse, alınacak bu karar tek taraflıdır ve tüketici için hiçbir hukuki anlam ifade etmez. Böyle bir bildirim yoksa veya kampanyanın başında belli bir tarih belirtilerek sonlanacağı açıklanmamışsa para puanların tek taraflı olarak silinmesi hukuka aykırı olur.”
Güllü, tüketicinin kampanyaya girerken ve kart verilirken bilgilendirilmiş olsa dahi, para puanların silinebilmesi için markaların makul bir süre öncesinden açık ve anlaşılır şekilde bilgilendirme yapması gerektiğini vurguladı:
“Eğer makul bir süre öncesinden, açık ve anlaşılır bir biçimde bilgilendirme yapılmadıysa söz konusu para puanlar silinemeyecektir. Tüketicinin temel haklarından biri de bilgilendirme hakkıdır.”

TÜKETİCİ 10 YIL BOYUNCA PUANLARI KULLANABİLİR
Güllü, sadakat kartlarında biriken puanların yıl sonu yaklaşmadan kullanılmasını tavsiye ederek sözlerini şöyle tamamladı:
“Kredi kartında olduğu gibi sadakat kartlarında da biriken puanların unutulmamasını, kullanılmasını öneriyoruz. Bankaların ve şirketlerin verdiği kartlarda biriken puanlar, tüketicinin kazanılmış hakkıdır. O puanların silinmesi hukuka aykırıdır. Tüketici 10 yıl boyunca o hak ettiği puanları kullanabilir. Tüketiciler, bilgilendirme yapılmadan silinen para puanların kendilerine geri ödenmesi için 2025 yılı için 149 bin liraya kadar olan miktarlar için tüketici hakem heyetlerine ücretsiz olarak başvuru yapabilirler.”