Özel halk otobüslerinde 50 yıllık gelenek değişti, yolcu kapma yarışı bitiyor

Özel halk otobüslerinde 50 yıllık gelenek değişti, yolcu kapma yarışı bitiyor

İstanbul’da halk otobüsleri tek bir sistemde toplandı. Yolcu hasılatına dayalı ücret toplama sistemi yerine, kilometre başı ödemeye dönüldü. Özel halk otobüsleri artık yolcu kapmak için yarışmayacak, otobüsü balık istifi doldurmayacak.

 

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne (İBB) bağlı İETT, Özel Halk Otobüsü şirketleri ile “dönüşüm” anlaşması törenle imzaladı.

Yeni sistemle, özel halk otobüsleri ile iştirak şirketlerine ait otobüsler, İETT çatısı altında birleşti. Toplu ulaşım otobüslerin mevcut kapasitesinin en verimli şekilde kullanılması amacıyla işletme modelinin yeniden yapılandırılmasını içeren kararla, 3 bin 41 özel halk otobüsü ve 930 İstanbul Ulaşım AŞ otobüsü, hizmet alımı ve araç kiralama sistemiyle İETT tarafından işletilmeye başlanacak.

Yeni sistemde tüm araçlara, bilgisayarı ve takip sistemi takılacak. İETT, bütün otobüsleri canlı olarak denetleyebilecek. “Mobiett” ve “Atayol” yazılım sistemiyle vatandaşlar araç doluluklarını önceden görebilecek. Araç içerisinde yaşanan sorunlar, anında İETT filo takip sistemine bildirilecek ve otobüse canlı bağlanılarak müdahale edilebilecek.

AKADEMİYİ BİTİREN ŞOFÖR OLARAK ÇALIŞABİLECEK

Yeni nesil otobüslerde, yalnızca İstanbul Ulaşım Akademisi’ndeki tamamlayan şoförler çalışabilecek. Her şoföre belirli bir puan sistemi getirilecek. Vatandaş memnuniyeti, güvenli sürüş ve diğer teknik kriterler ile puanını yükselten şoförlere, ilave ödüller verilecek. Vatandaştan yoğun şikayet alan, trafik güvenliğini ihlal eden, yolcuyu tehlikeye atan şoförler ise, belli bir puanın altına düştüğünde, sistem dışına çıkarılacak.

İMAMOĞLU: “ÇOK DEĞERLİ BİR İŞE İMZA ATTIK”

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu, özel halk otobüslerinin taşımacılık sisteminin güvenli birer parçası haline geldiğini vurgulayarak, “Hep beraber çok değerli bir işe imza attık” dedi.

İmamoğlu, “Aslında biz, maddi olarak baktığınızda risk alıyoruz. Ancak esas olan; biz, vatandaşımızın en iyi hizmeti almasını sağlamakla yükümlü olduğumuzun altına imza atmış oluyoruz. Bir başka boyutu; özel halk otobüsü yatırımı yapan şirketlerin ve kişilerin de yine kendi içerisinde de adaletli bir sistemi yönetme biçimine katkı sunmuş oluyoruz” diye konuştu.

OTOBÜSLER AYNI RENGE BOYANACAK

Dönüşümün tam olarak gerçekleşmesinden sonra İstanbul’da aynı renkte ve hizmet kalitesinde otobüslerin dolaşacağını belirten İmamoğlu, “İnanıyorum ki sizin gibi kıymetli yöneticilerimiz, her biriniz, gözünüz, kulağınız gibi sistemi denetler olacaksınız. Aslında her biriniz; bizim kıymetli yöneticimiz, müfettişimiz gibi davranacaksınız. Ben, buna inanıyorum. Gerçekten sistemi bütünleştirmek, entegre etmek ve bir bütün gibi süreci yönetebilmek, büyük bir kabiliyet olacak İstanbul adına” şeklinde konuştu.

“ÇOK FAZLA YOLCU ALMAMIZA GEREK KALMAYACAK”

İETT Genel Müdürü Alper Bilgili de, “Bugün, İstanbul’da hizmet veren tüm otobüslerin İETT çatısı altında, esnek bir planlamayla yönetilmesine dair bir anlaşma imzalayacağız” diye konuştu.

İstanbul Özel Halk Otobüsleri Esnaf Odası Başkanı Göksel Ovacık ise özel halk otobüsü taşımacılığında 40-50 yıllık geleneği değiştirdiklerini belirterek, “Yolcu hasılatına dayalı ücret toplama sistemini, yolcunun türevine veya çeşitliliğine bakmaksızın, İBB ve İETT ile yaptığımız anlaşma gereği, bunu kilometre başı bir ücret ödemeye dönüştürüyoruz” dedi.

Ovacık şöyle devam etti: “Bu, ne kazandıracak? İBB ve İETT’ye esnek planlamayı kazandıracak, her yere, her aracın gidebilmesini kazandıracak, her şekilde çalışmasını kazandıracak. En önemlisi, yolcuya ne kazandıracak? Yolcunun kaliteli toplu taşıma yapmasını, daha güvenilir toplu taşıma yapmasını sağlayacak, kendi cebimize çalışmadığımız için araçlarımızın çok fazla hızlı gitmesine gerek kalmayacak, çok fazla yolcu almamıza gerek kalmayacak” diye konuştu.

 

Gündem

Özel halk otobüslerinde 50 yıllık gelenek değişti, yolcu kapma yarışı bitiyor
Gündem