Korkusuz
Ümit Zileli

Milyarları götürenler!

Onların ismini gayet iyi biliyorsunuz!

Cisimlerini, hacimlerini, aldıkları devasa kamu ihalelerini ise büyük olasılıkla bilmiyorsunuz! Geçiş garantili köprü, tünel, otoyol, hasta garantili (ne demekse) arazisi bedavaya devletten, sahibi özel şirket, kiracısı devlet olan her yıl deve yüküyle kira ödenen şehir hastanelerini ise bilmeniz olanaksız çünkü ticari sırmış?!. Haa bu şirketlere bir yılda ödenen kira miktarıyla tam donanımlı bir devlet hastanesi yapılabileceğini de unutmayın lütfen!

Kamuoyunda en çok isimleri geçen, büyük, çok büyük ihalelerde sürekli “iltifata mazhar” olan beş şirketten ikisi Isparta’daki kar felaketi ve sonrasında halkın 6 gün süreyle elektriksiz kalması kepazeliğinde başrolde olan Cengiz Holding ve Kolin Holding’ti...

Geçen gün köşemde anlatmıştım; ancak benim yazımdan sonra ortaya çıktı ki, 9 yıldır Isparta-Antalya-Burdur havalisinde yaşayan 2 milyonu aşkın yurttaşa elektrik dağıtımı işini üstlenen Cengiz-Kolin ortaklığı, EPDK’ya verdiği taahhüt gereği yapması gereken altyapı ihalesini elektrik kesintisinden yalnızca 4 gün önce yapmıştı!

Daha komik olanı da şöyle; ihaleyi ortaklardan Kolin kazanmıştı... Birgün gazetesi de bu olayı şu başlıkla duyurmuştu:

-Cengiz çalıyor, Kolin oynuyor!..

Pazarlık usulü anlaşmalar!


Önce inanılması zor bir bilgi ile başlayalım...

AKP’nin iktidara geldiği 2002 sonundan bu yana 19 yıl içinde ihale kanunu kaç kez değişti biliyor musunuz?

-30 Nisan 2021’deki değişiklikle birlikte tam 192 kez!..

Geçen 10 ay içinde yeni bir değişiklik yapıldı mı bilemiyorum! Ancak 4734 sayılı ihale kanununun 21. maddesinin “pazarlık usulü” ihaleyi tanımladığını biliyorum! Bu usül özellikle “istenmeyeni eleme usulü” olarak da tanımlanıyor!..

Bu ne demek? Çok doğal olarak “istenene kazandırmak” demek! Mesela yukarıdaki şirketler aldıkları milyarlarca liralık 10 ihaleden 9’unu pazarlık usulü ile aldı!

Birgün gazetesinden Mustafa Bıldırcın’ın haberine göre, örneğin, Cengiz Holding’in şu an yapım aşamasında olan toplam sözleşme bedeli 3 milyar 713 milyon TL olan üç dev ihalesi bulunuyor. İsimlerini ve bedellerini paylaşayım:

-Lojistik limanı inşaatı: 1.3 milyar TL.

-Karayolları yol yapımı: 1.3 milyar TL

-Zigana Tüneli kesiminin ikmal inşaatı: 953 milyon TL.

Resmi ihale verilerine göre Cengiz, toplam sözleşme bedeli 3.7 milyar TL olan ihalelerden ikisini, “Ortak Girişim” olarak Özaltın ve Yapı, Yapı İnşaat Taahhüt isimli inşaat şirketleriyle birlikte üstleniyor.

Bu üç ihaleden birinin hangi yöntemle gerçekleştirildiğini de bilginize sunayım:

-Belli istekliler arasında yöntemiyle!

Hastaneden havalimanlarına inşaatın yıldız holdingleri!


Gelelim Kolin Holding’e...

Bu holding de 2011-2021 arasında 52 dev kamu ihalesine imza attı. Sözleşme bedeli toplamı şöyle:

-28 milyar 115 milyon TL.

Yöntem yine aynı; pazarlık usulü! Toplam sözleşme bedeli 11.8 milyar TL olan ve pazarlık yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen yedi ihalenin yapım süreci halen devam ediyor.

Kolin bu kamu projelerinin altısını ortak girişim, birini ise tek başına üstlenmiş durumda. Neymiş bu devasa projeler ve bedelleri, bakalım:

-950 yataklı şehir hastanesi 976 milyon TL

-Bina inşaatı ile altyapı ve çevre düzenleme 1.9 milyar TL

-Tramvay hattı inşaatı ve elektromekanik sistemleri ile araç temini 376 milyon TL

-Bin yataklı şehir hastanesi 990 milyon TL

-Doğalgaz depolama tevsi 2.8 milyar TL

-Metro inşaatı ile elektromekanik sistemlerin temini 4.2 milyar TL

-Karakut- Kötek- Kağızman yolu 409 milyon TL

Gördüğünüz üzere devasa projeler ve ne hikmetse pazarlık usulü ile neredeyse hep aynı şirketlere gidiyor...

Tabii, bunların başında da Limak Holding geliyor! Sahibi Futbol Federasyonu Başkanı Nihat Özdemir. Devletten en çok ihale alan şirketlerin başında geliyor. Ancak tümünü buraya almam olanaksız. En büyüklerden birkaç örnek vereyim:

-İstanbul Havalimanı 58 milyar 890 milyon TL

-Sabiha Gökçen Havalimanı 2 milyar 962 milyon TL

-Sabiha Gökçen Havalimanı 2. Pist 1 milyar 398 milyon TL

-Çanakkale Köprüsü ve Çanakkale otoyolu 10 milyar 355 milyon TL

-Yusufeli Barajı ve HES 1 milyar 428 milyon TL

-Çetin Barajı ve HES 2 milyar 100 milyon TL

-Ankara Yüksek Hızlı Tren Garı 37.5 milyon Dolar

Ben yazarken yoruldum valla, siz nasıl okuyacaksınız bakalım?!.