Tüketicileri yakından ilgilendiren önemli bir düzenleme hayata geçti. Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin, 1 Ocak itibarıyla yürürlüğe giren yeni yönetmelikle, akıllı saat, cep telefonu, tablet, bilgisayar ve motosiklet gibi ürünlerde cayma hakkının kaldırıldığını açıkladı.
"TELEFON SİPARİŞİ VERDİNİZ, OYUNCAK TELEFON GELDİ. İADESİ YOK!"
Dünya'nın haberine göre; Yeni düzenleme ile tüketiciler, yalnızca ürünün kusurlu olması durumunda iade yapabilecek. Yanlış ürün gönderilmesi veya ürünün beğenilmemesi durumunda iade hakkının kaldırıldığını ifade eden Şahin, “Telefon siparişi verdiniz, oyuncak telefon geldi. Bunun iadesi yok. Paranızla rezil olduğunuz gibi bir de dava açmak zorunda kalacaksınız” sözleriyle yaşanabilecek sorunlara dikkat çekti.
"CAYMA HAKKININ KALDIRILMASI TÜKETİCİLERİ MAĞDUR EDECEK"
Şahin, söz konusu değişikliğin özellikle yanlış ürün gönderen veya sahtekarlık yapan satıcılar için büyük bir avantaj sağladığını belirtti. “Bu düzenleme, tüketicinin sırtına büyük bir yük bindiriyor. Yanlış ürün gönderilmesi durumunda iade hakkınız yok. Dava açsanız bile uzun yıllar süren bir süreç sizi bekliyor” dedi.
"CURCUNA BİZİ BEKLİYOR"
İnternet alışverişlerinde iade hakkının kaldırılmasıyla hakem heyetlerinde yığılmalar yaşanacağını belirten Şahin, düzenlemenin yol açabileceği karmaşaya dikkat çekti:
“Bu değişiklik, 1,5 yıl önce planlandı ve biz o dönemde iptali için dava açtık. Ancak mahkeme süreci halen sonuçlanmadı. Bu süre içinde oluşacak zararların nasıl telafi edileceği belirsiz. 1 Ocak’tan itibaren bir sürü curcuna bizi bekliyor. Hakem heyetlerinde ciddi yoğunluk yaşanacak.”
KARGO MASRAFLARI DA TÜKETİCİYE YÜKLENDİ
Yeni yönetmelikle birlikte iade hakkının yanı sıra kargo masrafları da tüketicinin sorumluluğuna bırakıldı. Önceki düzenlemede, tüketici ürünü iade ederken kargo masrafını satıcı karşılıyordu. Şimdi ise iade sürecinde kargo ücretini tüketicinin ödemesi gerekiyor.
"TÜKETİCİYİ KANDIRMAK KOLAYLAŞTI"
Şahin, bu düzenlemenin sahtecilik ve dolandırıcılık yapan kişilere fırsat tanıdığını savundu. “Satıcılar, tüketiciyi kolayca kandırabilir. Kimsenin dava açmak için yıllarca beklemeye ve masraf etmeye sabrı kalmaz. Bu, tamamen tüketicinin aleyhine bir düzenleme oldu” ifadelerini kullandı.
Tüketiciler Birliği, bu yönetmeliğin iptali için mücadele etmeye devam edeceğini duyurdu.