Sigorta sektöründe önemli bir değişiklik 1 Temmuz itibarıyla resmen yürürlüğe giriyor. Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme Denetleme Kurumu (SEDDK) tarafından 25 Nisan’da yayımlanan genelgeyle birlikte kasko ve trafik sigortalarında yeni bir dönem başlıyor. Düzenleme özellikle tam ve ağır hasarlı araçlara ilişkin süreçleri kapsıyor.

YÜZDE 60 SINIRI AŞILIRSA ARAÇ "AĞIR HASARLI" SAYILACAK

Yeni prosedüre göre, bir kazada meydana gelen hasarın onarım masrafları aracın piyasa değerinin yüzde 60’ını aşıyorsa, bu araç ağır hasarlı kabul edilecek. Bu durumda araç perte çıkarılacak ve sigorta süreci buna göre işleyecek.

KRİTİK PARÇALAR ZARAR GÖRÜRSE DE AĞIR HASARLI SAYILACAK

Yüzde 60’ın altındaki hasarlarda araç onarılarak kullanılabilir olacak. Ancak bazı parçaların zarar görmesi durumu değiştirebilir. “Aracın hasarı yüzde 60'ın altında diyelim ki ama bazı parçalar, (örneğin, şasi, tavan sacı veya elektrikli araç bataryası gibi kritik parçalar), hasar görmüşse araç yine ‘ağır hasarlı’ kabul edilecek ve perte çıkarılacak.”

Sigorta Gazetesi'nde yer alan habere göre, yeni düzenlemeyle birlikte, eğer belirli parçalar zarar görmüşse, sigorta şirketleri araçları perte çıkarma hakkına sahip. Bu kritik parçalar şunlar:

“Aracın şasi kolları, marşpiyel, tavan ve göğüs sacı, orta direk, ön-arka travers, elektrikli araç bataryası ve ana enerji hattı, hava yastıkları, sürücü-yolcu emniyet sistemleri, aracın ana elektrik tesisat ve elektronik sistem parçaları...”
Bu parçalardan birinde hasar oluşursa, süreç şu şekilde işleyecek: “Araç ağır hasarlı sayılacak ve tazminat ödemesi yapılmadan önce sigorta şirketine hurda tescil belgesi ibraz edilecek.”

EKSPERLERE YENİ GÖREVLER DÜŞÜYOR

Yeni düzenleme, hasar tespitinde eksperlere daha fazla yetki ve sorumluluk getiriyor. Eskiden sigorta şirketi ile sigortalı arasında yaşanan anlaşmazlıkların önüne geçilmesi hedefleniyor.

“Araçlardaki hasar tespiti artık tamamıyla eksperlere bırakılacak. Kazalarda aracın durumuna ilişkin artık eksperler tarafından hazırlanan raporlar dikkate alınacak.”

Yeni dönemde araçtaki hasarı değerlendiren eksperler, gerekli tespitleri 5 iş günü içinde Sigorta Bilgi Merkezi’ne bildirmekle yükümlü olacak.

SİGORTALILAR İÇİN ARACI PERTE ÇIKARMAK ARTIK KOLAY DEĞİL

Düzenleme, özellikle kasko sigortalıları için önemli değişiklikler getiriyor.

“Sigortalılar, daha önce araçları hakkında ‘pert’ talebinde bulunmak için başvurabiliyordu, fakat yeni dönemde bu talepler büyük ölçüde sınırlanacak görünüyor.”

Çünkü artık yüzde 60’ın altında hasar gören araçların onarımı zorunlu hale gelecek. Bu durum, perte çıkarılmasını isteyen sigortalıları memnun etmeyebilir.

Öte yandan, artık tespitlerde tek yetkili eksper olacağı için sigortalılar, yaşanabilecek itirazlarda doğrudan eksperle muhatap olacak.