Kış hastalıklarına karşı 9 etkili öneri

Kış hastalıklarına karşı 9 etkili öneri

İç Hastalıkları Uzmanı Dr. Ozan Kocakaya anlattı. COVID-19 pandemisi tüm hızıyla sürerken, bir yandan da üst solunum yolu hastalıkları artıyor. İşte kışı sağlıklı geçirmenin yolları…

Sonbahar ve kış aylarında COVID-19’a bir de üst solunum yolu hastalıkları riskinin eklenmesi; özellikle yaşlılar ve kronik hastalığı olanlarda çok ciddi önlem alınmasını gerektiriyor. Zira solunum yolu enfeksiyonlarının ciddi tehlikelere yol açtığını unutmamak ve çok dikkatli olmak gerekiyor. Bunun da temel yolu; maske, sosyal mesafe, ve hijyen kurallarına bazı basit ama etkili önlemleri eklemekten geçiyor. Ozan Kocakaya, sonbahar hastalıklarından korunmanın 9 yolunu şöyle anlattı.

Dr. Ozan Kocakaya

Su, su ve yine su…

Su içmek için susamayı beklemeyin. Sonbahar ve kışın da bol bol su içmeye özen gösterin. Yeterli miktarda su içmek, zararlı maddelerin vücuttan atılmasını sağlarken, solunum yollarının kurumasını engelliyor, bağışıklığı güçlendiriyor.

Dengeli beslenin

Mevsimin bize getirdiği son derece sağlıklı seçenekleri değerlendirin. Meyve sebzeden zengin, etlerin yağsız olduğu, balığın sıkça sofranızda yer bulduğu bir mevsim olsun bu sonbahar. Mevsimin yıldızlarından balkabağını sadece şeker içinde yüzen bir tatlı olarak düşünmeyin. A ve C vitaminlerinden zengin balkabağını ana yemeklerin parçası olarak nasıl kullanacağınızı araştırın.

Egzersiz yapın

Her gün düzenli ve tempolu yürüyüş yapmayı ihmal etmeyin. Bir erişkinin haftada 150 dakika nabzı hızlandırıcı egzersiz yapması, haftada iki gün de kas güçlendirici egzersiz yapması çok önemli. Yürüyüş, koşu, bisiklet, yüzme gibi sporlara zaman ayırın. Böylece hem vücut direnciniz artacak hem metabolizmanız hızlanacak hem de gelecekte olası bir düşmeye karşı kemikleriniz hazırlı olacak ve kırılmayacaktır.

Sigarayı bırakın

Pandemi süreci vesile olsun, sigara içmeye son verin. Göğüs Hastalıkları uzmanlarından yardım alabilir, tedavi seçeneklerini tartışabilir, sigarayı bırakma mücadelesinde yalnız olmadığınızı hissedebilirsiniz.

Sağlık kontrollerinizi yaptırın

Şimdiden sağlık kontrollerinizi yaptırın. İç Hastalıkları muayenenizi ihmal etmeyin, tiroit hormonları ve D-vitamini düzeyinize baktırın, yıllık göz ve diş kontrollerinizi mutlaka yaptırın. Kadınlar ayrıca meme ve jinekolojik incelemeleri için de zaman ayırmalı.

Klimanızı mutlaka temizletin

Yazdan çıkan klimaların toz yuvası halini alması işten bile değil. Bütün kış boyunca küflere yuva olmaması için filtrelerinin temizlenmesi, iç-soğutucu bölüme de üretici talimatlarına uygun dezenfektanların uygulanması bir sonraki mevsimde tertemiz hava solumanızın garantisini oluşturur. Ayrıca her türlü bacanın temizliği gözden geçirilmeli; özellikle soba, şömine, kuzine ile ısınan veya şofben-kombi ile sıcak su sağlayan evlerde duman ve gaz (karbonmonoksit) dedektörü mutlaka bulunmalı, varsa pilleri değiştirilmeli, bunların hayat kurtarıcı kıymette olduğu unutulmamalı.

Dışarı çıkın

Kış soğuklarının da başlamadığı şu günlerde yürüyüşler yapabileceğiniz parkurlarda zaman geçirmeniz Harvard Üniversitesi Tıp Fakültesi uzmanlarına göre konsantrasyonunuzu iyileştirir ve sizi daha mutlu kılar. Maskenizi takıp, sosyal mesafeye de dikkat etmek şartıyla mutlaka dışarı çıkıp gün ışığından faydalanın.

Sık sık el yıkayın

Su ve sabunla en az 20 saniye el yıkamak Covid-19 enfeksiyonu ile hafızalarımıza kazınsa da her sonbahar grip riskini de azaltacağı için çok önemli. Yemek öncesi ve sonrasında, maskenizi takmadan önce ve çıkardıktan sonra, toplu taşımadan indiğinizde, ayrıca tüm gerekli durumlarda ellerinizi mutlaka 20 saniye sabunla yıkamayı ihmal etmeyin.

Grip aşınızı yaptırın

Sonbahar veya kışın bir haftasını evde, yatakta, eklem kas ağrıları içinde geçirmek istemiyorsanız gribi önlemenin en iyi yolu olan grip aşınızı mutlaka olun. Covid-19 ile aynı yerlerde dolaşan, aynı şekilde bulaşan gribe karşı özellikle kronik hastalığı olanlar ve yaşlılar başta olmak üzere risk grubundakilerin mutlaka grip aşısı olması gerekiyor.

Sağlık

Kış hastalıklarına karşı 9 etkili öneri
Sağlık